PETUA KHUSYUK SOLAT


Petua Khusyuk Solat



Sebenarnya khusyuk dalam Solat adalah sangat-sangat dituntut
seperti Firman Allah s.w.t:-

yang bermaksud “Telah berjayalah orang-orang yang beriman,
iaitu orang-orang yang khusyuk dalam sembahyangnya”

[Surah Al-Mukminun : ayat 1-2]. Firman-Nya lagi:-


"Peliharalah segala sembahyangmu dan peliharalah sembahyang
utama (Asar, Subuh) dan berdirilah untuk Allah (melalui solatmu)
dengan khusyuk"
[Surah Al-Baqarah : ayat 238] dan ketahuilah, solat
adalah ibadah utama yang akan dihisab terlebih dahulu di akhirat oleh
Allah SWT, berbanding dengan amalan-amalan yang lain. Sekiranya solat
seseorang itu dalam keadaan sempurna, maka barulah dihitung pula
amalan yang lain. Firman Allah lagi:-


yang bermaksud : "Maka kecelakaanlah bagi orang-orang solat,
(iaitu) orang-orang yang lalai dari solatnya."
[Surah Al-Ma'un : ayat 4-5]

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud "Berapa banyak orang
yang mendirikan solat, tetapi yang di perolehi hanya penat dan
letih, kerana mereka itu lalai dalam sembahyangnya."
Nabi s.a.w
bersabda lagi yang bermaksud : "Tidak ada habuan bagi seseorang
hamba dalam sembahyangnya kecuali sekadar mana yang ia ingat."

Hadis lain dari Rasulullah s.a.w. "Aku selalu mengingati mati dalam
sembahyang".
serta "Apabila kamu sembahyang anggaplah
sembahyang ini sembahyang perpisahan".
Yang dikatakan khusyuk
itu ialah hati sentiasa hidup, untuk mengekalkan sembahyang yang khusyuk,
amalan berikut perlulah diamalkan dan diperhatikan oleh setiap orang yang
mengerjakan sembahyang:

1. Menjaga makanan, minuman, pakaian, tempat tinggal dan lain-lain
supaya datang dari punca yang halal tanpa syubhah.

2. Agar pemikiran tidak liar, sebelum solat lintaskan kematian seakan-akan
amat hampir dengan kita serta solat tersebut merupakan sholat terakhir
dan perlulah dijadikan yang terbaik.

3. Mendirikan sembahyang di awal waktu atau pertengahan waktu supaya
tidak gopoh apakala masa hampir luput.

4. Membaca dengan baik (Khusnul Qori'ah), berusaha untuk memahami,
mengerti bacaan dalam solat termasuk ayat Al-Quran yang dibacakan
itu terutama sekali Al Fatihah, gerakan dan maknanya (Tafakhum). Ini
kerana bacaan-bacaan dalam solat mengandungi banyak makna yang
halus yang patut dimengertikan oleh orang yang melaksanakannya.


5. Rukun-rukun solat dilakukan secara tertib. Berusaha konsentrasi (Khudunul Kolbih),
menyedari bahawa Allah memperhatikan sembahyang itu.

6. Rasa Malu (Haya') perasaan malu terhadap Allah s.w.t., rasa takut (Khauf)
kepada kekuasaan Allah.


7. Berharap serta yakin (Optimis) Allah menerima solat dan amal kita.

8. Hati diajak hadir/ikut, kehadiran hati dalam solat iaitu mengosongkan
hati dari segala urusan yang boleh mengganggu dan yang tidak berkaitan dengan solat.

9. Membesarkan Allah dalam solat, merasakan kehebatan Allah dalam solat.

10. Menggunakan sejadah yang tidak terlalu banyak gambar yang akan
menghayalkan pemikiran.

11. Mendirikan sembahyang secara berjemaah.

12. Mengambil wuduk dengan sempurna.

13. Mengurangkan pergerakan anggota-anggota seperti tangan,
kaki dan juga Mata ditumpukan kepada tempat sujud dan ketika tasahut
melihat anak jari.

14. Azan dan iqamat terlebih dahulu walaupun mendirikan sembahyang
bersendirian ataupun sekurang-kurangnya iqamat sahaja.

15. Ditegah bersembahyang dengan pakaian yang ada gambar,
berwarna warni, bertulis, lukisan dan lain-lain kerana ia juga membuat
orang lain hilang kekhusyukan ketika berjemaah.

Walau apapun syarat khusyu’ yang paling utama ialah kemantapan iman
dalam diri terhadap Allah SWT. Oleh sebab itu, berusahalah untuk mengenali
Allah dan memperteguhkan keimanan kepadaNya. Sebenarnya, khusyuk di dalam
sembahyang bermula dari khusyuk di luar sembahyang. Kalau di luar sembahyang
hati tidak khusyuk dengan Allah, memang payah untuk khusyuk di dalam sembahyang.
Imam Al-Ghazali menyatakan bahawa orang yang tidak khusyuk solatnya adalah
dikira sia-sia belaka, kerana tujuan solat itu selain untuk mengingati Allah SWT,
ia juga berfungsi sebagai alat pencegah dari perbuatan keji dan mungkar.

Apabila lalai ketika menunaikan solat bererti orang tersebut tidak akan berasa
gerun ketika melakukan perkara keji dan mungkar. Menurutnya lagi bahawa
solat itu merupakan "munajat" (berdialog dan berbisik) seorang hamba terhadap
Tuhannya. Sayidina Ali k.w. boleh khusyuk dalam sembahyangnya hingga waktu
orang mencabut panah di betisnya, dia tidak terasa apa-apa. Sayidina Umar
Al Khattab pernah berkata, "Khusyuk itu bukan tundukkan kepala, tapi khusyuk itu dalam hati."

Kesimpulannya orang-orang yang takut kepada penciptanya dan menyedari ia
hanyalah hamba akan patuh apasaja yang diperintahkan dan disampaikan oleh
rasul serta akan khusyuk mendapat nikmat solat seperti firman Allah yang bermaksud:



"Jadikanlah Sabar dan Solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang
demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk. (Yakni)
orang-orang yang meyakini, bahawa mereka akan menemui Tuhannya dan
bahawa mereka akan kembali kepadaNya" [Surah Al-Baqarah : ayat 45-46].
PETUA KHUSYUK SOLAT PETUA KHUSYUK SOLAT Reviewed by صوفي اسحاق on 2:49 AM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.