TANDA-TANDA KEMATIAN HATI MANUSIA

من علامات موت القلب عدم الخزن على ما فاتك من الموافقات , وترك الندم على ما فعلته من الزلات
"Sebahagian tanda-tanda kematian hati ialah tidak gundah dan susah atas sesuatu yang telah luput ia pada anda (manusia), berupa segala sesuatu yang bersesuaian (dengan perintah dan anjuran agama Allah swt). Dan meninggalkan penyesalan atas sesuatu yang telah anda kerjakan dari segala hal yang tidak baik."

Bagi orang yang sedang berjalan dengan amal ibadahnya menuju keredhaan Allah swt, mendekatkan diri kepada Allah dan menambah makrifatnya tentang Allah Yang Maha Esa, adalah syarat yang terpenting bagi orang itu supaya hatinya selalu hidup.



Hidup yang dimaksudkan di sini bukan hidup jasmaniah tetapi hidup hati atau rohaniah. Atau dengan pengertian lain, bahawa hati itu hidup dengan keimanan yang mantap kepada segala sesuatu yang wajib diimani. Kerana itulah, maka ulamak Al-Imam Ibnu Athaillah menerangkan kepada kita, bahawa hati yang hidup dengan keimanan itu ialah hati yang gundah-gulana. Apabila yang punya hati sendiri meninggalkan perintah-perintah Allah swt, apalagi bertentang dan berlawanan denganNya.

Hati yang hidup adalah hati yang merasa pedih dan pilu apabila yang punya diri mengerjakan maksiat-maksiat, tetapi hati yang hidup akan senang sekali apabila dirinya mengerjakan perbuatan-perbuatan yang diperintahkan atau yang dianjurkan Allah swt. Bahkan hati itu sendiri mencari-cari segala sesuatu yang diredhai oleh Allah swt. Kerana itulah apabila hati sudah tidak merasakan pedih dan pahit, tidak menyesali perbuatan dan amalan yang mungkar, malah berbangga dan berusaha menambah kemungkaran walaupun telah sekian lama nasihat diberikan dan melihat sendiri contoh-contoh akibat orang sering melakukan kerosakan, namun ia tetap terus dengan kedegilan, maka ini adalah contoh orang yang telah mati hatinya atau paling tidak hatinya telah sarat dengan karat dan perlu kepada taubat dan beramal soleh untuk menggilap semula hatinya supaya nur dan cahaya akan menerangi hatinya.

Sebagai dalil bagi keterangan di atas, dapat kita lihat adanya perbedaan antara manusia yang hidup dengan manusia yang mati. Manusia yang hidup dapat merasakan segala-galanya. Dapat meraskan kesenangan, maka gembiralah ia, dan dapat meraskan kepahitan dan kesakitan, maka gundahlah ia dan menyesallah ia atas yang tidak baik itu. Tetapi manusia yang mati tidak dapat merasakan segala-galanya, tidak merasakan kesenangan, tidak merasakan kegundahan dan tidak ada padanya penyesalan apa-apa. Kalaulah demikian, maka demikian pulalah hati manusia dengan perbezaan antara hati yang hidup dan hati yang mati.

Di dalam hadith Rasulullah saw yang diriwayatkan oleh Thobrani dari Abu Musa r.a, Nabi kita telah bersabda tentang membayangkan hati yang hidup dan hati yang mati, beliau bersabda :
"barang siapa yang menggembirakan akannya oleh kebaikannya dan menyusahkan akannya oleh kejahatannya, maka orang itu ialah orang yang beriman".

Maksudnya, apabila kita mengerjakan amal yang baik menurut agama kita, maka senang hati kita, lega perasaan kita dan gembira kita kerananya. Maka kita adalah orang yang beriman kepada Allah swt. Dan juga apabila kita mengerjakan sesuatu yang tidak baik, seperti mengerjakan larangan Allah, maka hati kita sempit, kita selau dalam resah gelisah, maka kita adalah orang yang beriman.
TANDA-TANDA KEMATIAN HATI MANUSIA TANDA-TANDA KEMATIAN HATI MANUSIA Reviewed by صوفي اسحاق on 10:36 AM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.