KELEBIHAN BULAN REJAB...

24 Jun 2009 hari ini adalah bersamaan dengan 1 Rejab 1430 Hijriah. Begitu cepat masa berlalu, kini bertemu kembali kita dengan bulan Rejab insyaallah seterusnya Sya'aban dan Ramadhan. Apabila kita mendengar nama tiga bulan ini pasti tergambar tentang kebesaran, keagongan dan kemuliannya. Sehingga dinamakan bulan Rejab bulan Allah, Sya'aban bulan Muhammad SAW dan Ramadhan bulan umat Muhammad. Tercatat pula peristiwa kebesarannya. Rejab dengan israk dan mikrajnya, Sya'aban dengan malam nisfunya dan Ramadhan dengan malam lailatul qadarnya. Kedatangan bulan Rejab kali ini mudah-mudahan dapat ditambahkan lagi amal ibadah. Bulan ini digalakkan umat memperbanyak amal, dan setiap amal memperoleh pahala yang berlipat ganda. Di bawah akan blogger bawakan beberapa hadis fadilat agar dapat memberikan galakan beramal di bulan ini. Mungkin ada yang mengatakan hadis-hadis fadilat tidak kuat untuk beramal dengannya. Tapi adalah lebih baik ibadah dapat diperbanyak, amalan ditambah melalui dorongan hadis -hadis fadilat daripada meninggalkan dan tidak berlumba-lumba menambah amal kerana status kekuatan hadis fadilat yang dipertikaikan.

-->FADILAT BULAN REJAB

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 1 hari pada bulan Rejab seperti puasa 40 tahun dan diberi minum air dari syurga"
Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 1 hari pada bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumurnya (sepanjang umurnya)."
Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 3 hari dalam bulan Rejab, dijadikan parit yang panjang yang menghalangkan dia ke Neraka (panjangnya setahun perjalanan)"
Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Sesiapa berpuasa 3 hari ada bulan Rejab dan beribadat pada malamnya (berjaga)seperti dia berpuasa 3,000 tahun,diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya daripada jasadnya,70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Quran dinaikkan ke langit) 70 hajat ketika ditimbang amalannya di Mizan,70 hajat ketika berlalu di atas titi Sirotolmustaqim."
Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 4 hari dalam bulan Rejab akan diafiatkan dia daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar, dan daripada fitnah dajal pada hari Kiamat."
Rasullullah s.a.w. bersabda,
"Puasa 5 hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur."
Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 6 hari pada bulan Rejab, keluar dari kubur bercahaya mukanya."
Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 7 hari dalam bulan Rejab akan ditutup daripadanya 7 pintu Neraka."

Bacaan seterusnya Kelebihan Bulan Rejab KLIK SINI

KELEBIHAN BULAN REJAB... KELEBIHAN BULAN REJAB... Reviewed by صوفي اسحاق on 1:43 AM Rating: 5
Powered by Blogger.